GİYİLEBİLİR TEKNOLOJİLER

İlknur EVCİLİ / Mühendis

(Sanayi Genel Müdürlüğü)

Giyilebilir teknoloji ürünleri; kullanıcıların

giysilerine, üzerlerinde taşıdıkları herhangi bir

materyale entegre edilebilen veya vücuduna

giyilebilen teknolojik cihazlardır. Bir başka tanımla;

giyilebilir teknolojiler, insanlar tarafından giyilebilecek

mekanik ve teknolojik cihazlardır. Giyilebilir teknolojiler,

üste giyilen teknolojik aletlerin genel adı olmakla

birlikte; burada belirgin bir ayrım bulunmaktadır. Bir

ürüne “giyilebilir teknoloji” denilebilmesi için ürünün

akıllı sensörlerden gelen bilgileri akıllı telefona kablosuz

bağlantılar ile aktarması gerekmektedir. Bu cihazlar;

saatler, gözlükler, bileklik veya mücevher parçaları gibi

birçok farklı biçimde olabilmektedir (BTK, 2020).

Giyilebilir Teknolojinin Tarihçesi

Giyilebilir teknolojinin tarihi incelendiğinde; bugünkü

anlamıyla olmasa da ilk gelişimi 17. yüzyılda Çin’de

yazılı sayıları kullanmak yerine matematiksel görevleri

üstlenmek için parmağa takılan bir abaküs halkasının

kullanmasıyla başlamıştır. 1961’de Edward Thorp

ve Claude Shannon, giyilebilir teknolojinin kendi

versiyonlarını yapmıştır. Bu cihaz, ayakkabıya sığacak

kadar küçük bir bilgisayardır. Rulet oyununda hile

yapmalarına yardımcı olması için tasarladıkları bu

bilgisayar, topun nereye düşeceğini tahmin eden bir

zamanlama cihazıdır.

Giyilebilir teknoloji, 1975’te ilk hesap makineli

kol saatinin piyasaya sürülmesiyle akım haline

gelmiştir. The Police Wrapped Around Your Finger’ın

kapağında Sting tarafından ve Geleceğe Dönüş’te

Marty McFly tarafından giyilmiş ve 70’lerin ve 80’lerin

simgesi haline gelmiştir. 1979’da piyasaya sürülen

Walkman, 1980’ler boyunca vazgeçilmez müzik

cihazı olmuştur. 1994’te Kanadalı bir araştırmacı

olan Steve Mann, giyilebilir kablosuz web kamerasını

geliştirmiş ve gelecekteki IoT teknolojilerinin yolunu

açmıştır. Giyilebilir teknoloji; 2000’li yıllarda Bluetooth

kulaklıkların, Nike iPod’un, Fitbits’in ve çok daha

fazlasının piyasaya sürülmesiyle önemli bir yere gelmiş,

2013’te Google Glass’ın pazara girmesiyle giyilebilir

moda çılgınlığı artmıştır. Tasarımcılar yenilik yapmak

ve teknolojiyi her türlü giysi ve aksesuara dahil etmek

için yeni yollar aradıkça, mevcut giyilebilir teknoloji

çeşitliliği büyümeye devam edecektir.

Giyilebilir Teknoloji Ürünleri Pazarı

Tüketicilerin sağlık, spor, eğitim, turizm, askeri vb. pek çok

alanda artan yenilik ve teknoloji talebini karşılayabilmek

için işletmeler, giyilebilir teknoloji ürünleri ile pazarda

kendilerini konumlandırma uğraşı içerisindedir.

Özellikle dünya tüketici elektroniği pazarında giyilebilir

teknoloji ürünleri, dijital çağın yaşanıldığı günümüzde en

önemli konulardan biri olarak görülmektedir. Bu ürünler

geleneksel elektronik cihazlara kıyasla kullanıcılara daha

kolay ve daha faydalı bilgiler sağlamaktadır. Bu yönüyle;

tüketici ve endüstriyel pazarlar için gelecekte giyilebilir

teknolojiler itici güç olarak değerlendirilebilir. Giyilebilir

uygulamaların genel eğilimine bakıldığında; yaşamın

her alanına dahil olmaya başladığı ve ilerleyen yıllarda

da giyilebilir teknoloji cihazları pazarındaki ürünlerin

sayısının ve kullanım alanlarının daha da artacağı

tahmin edilmektedir (Kılıç, 2017).

2015-2022 yılları arasında bölgelere göre giyilebilir

teknoloji ürünleri satışı ve tahminleri Şekil’de

gösterilmektedir. Görüldüğü üzere; 2016 yılında Asya

Pasifik’te 99,8 milyon, Merkez ve Doğu Avrupa’da 17,5

milyon, Latin Amerika’da 12,6 milyon, Orta Doğu ve

Afrika’da 14 milyon, Kuzey Amerika’da 127,1 milyon,

Batı Avrupa’da 54,3 milyon giyilebilir teknoloji ürünü

satışı bulunmakta iken 2020 yılında bu değerler Asya

Pasifik’te 194,67 milyon, Merkez ve Doğu Avrupa’da

45,85 milyon, Latin Amerika’da 26,08 milyon, Orta

Doğu ve Afrika’da 25,42 milyon, Kuzey Amerika’da

180,96 milyon, Batı Avrupa’da 127,64 milyon

değerlerine ulaşmıştır. 2022 yılında giyilebilir teknoloji

ürünlerinin satışının Asya Pasifik’te 311 milyon, Merkez

ve Doğu Avrupa’da 68 milyon, Latin Amerika’da 49

milyon, Orta Doğu ve Afrika’da 46 milyon, Kuzey

Amerika’da 439 milyon, Batı Avrupa’da 192 milyon

olacağı tahmin edilmektedir.

2020 yılında giyilebilir teknoloji ürünlerinin en çok satışı

Asya Pasifik’te (194,67 milyon) iken 2021 yılında ise en

çok satışın Kuzey Amerika’ya (378,8 milyon) kayacağı

ve 2022 yılında da benzer oranlarda artış göstererek en

çok satışın yine Kuzey Amerika’da (439 milyon) olacağı

öngörülmektedir. Bölgedeki satışın artmasına sebep

olarak, bölgenin büyük bir internet kullanıcısı nüfusuna

ve teknolojik yeniliklerle ilişkili birkaç büyük şirkete ev

sahipliği yapıyor olması gösterilmektedir.

Giyilebilir Teknoloji Ürünleri Kullanım Alanları

Giyilebilir teknoloji ürünleri sağlık, eğitim, tekstil, turizm

  1. pek çok alanda kullanım imkânı bulmuş ve yeni

pazarlar oluşturmuştur. Bazı alanlar için bu ürünlerin

kullanımı aşağıda özetlenmiştir:

Sağlık: Giyilebilir teknolojiler hastaların uzaktan sağlık

izlemlerinin yapılmasını sağlamaktadır. Sağlık verileri,

poliklinik ziyaretlerine ihtiyacı ortadan kaldırarak,

giyilebilir teknolojiyle kablosuz olarak hekime

gönderilebilmektedir. Ayrıca, hastanın sağlığını sürekli

izleyebilme özelliği koruyucu sağlık müdahaleleri

aracılığı ile potansiyel sorunların belirlenmesine

yardımcı olmakta ve böylece; koruyucu sağlık

hizmeti maliyeti, tedavi maliyetinden çok daha düşük

olduğundan, gereksiz işlemler ortadan kaldırılırken,

sağlık hizmetinin kalitesi artmaktadır. Sonuç olarak

ortaya çıkan daha düşük maliyetlerle daha yüksek sağlık

hizmeti kalitesi sunulabilmektedir (Öksüz, 2018).

Spor: Giyilebilir teknoloji ürünleri egzersiz ve spor

yapan kişilerin faaliyetlerini takip etmek amacıyla

oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. İnsanların

attıkları adım, nabız, kan oksijen seviyesi, kan basıncı,

kolesterol seviyesi, yaktıkları kalori, egzersiz yoğunluğu

gibi fiziksel faaliyetlerini takip etmede, diyet ve spor

programlarını düzenlenmede giyilebilir teknoloji

ürünlerinden yararlanılmaktadır (Kılıç, 2017).

Eğitim: Giyilebilir teknolojilerin sağladığı kullanım

rahatlığı ve bilgi sağlayabilme hızı, öğretici ve öğrenenler

arasında benzersiz bir etkileşim sağlarken, yaparak

öğrenmeye dayalı imkânlar da sunmaktadır. Bu ürünler,

öğrencilerin kitaptan öğrenirken zorlanacağı bazı

olayları da yaşayarak ve veri toplayarak canlı bir şekilde

öğrenme olanağı sağlamakta ve öğrencilerin daha kolay

öğrenmelerine yardımcı olmaktadır. Bu etkileşim ve

öğrenme desteği beraberinde akademik başarıyı da

geliştirmektedir.

Turizm: Giyilebilir teknoloji ürünleri, turizm alanında

da kullanılarak pazarın gelişimine katkı sağlamaktadır.

Birçok seyahat acentesi, potansiyel müşterilere

ulaşım, konaklama veya gezi hakkında kapsamlı bir

görünüm sağlamak için sanal gerçeklik teknolojisini

kullanmaktadır. Akıllı gözlükler aracılığıyla mekân

kısıtlaması ortadan kalkmakta, dünyanın dört bir

yanındaki popüler yerlerin zamandan bağımsız olarak

gezilmesine olanak tanımaktadır.

Savunma: Günümüz devletleri hem uzlaşmacı olmalı

hem de alışılmadık tehditleri gidermeye hazırlıklı

olmalıdır. Bu nedenle askeri alanda çalışan teknoloji

uzmanları, mevcut teknolojilerin etkinliklerini artırmak

için yenilikçi ve uygulanabilir fikir ve yöntemlere

ilgi duymaktadır. Bunun sonucu olarak, giyilebilir

teknolojilere oldukça büyük ilgi gösterilmektedir.

Sunulan herhangi bir giyilebilir teknoloji, çeşitli

savunma operatörleri için karmaşıklığı ve iş yükünü

azaltma amacına sahip olmalıdır. Askeri alanda giyilebilir

teknolojinin ortaya çıkmasının verimlilik iyileştirmeleri

ve maliyet tasarrufları ile güvenlik, kullanışlılık ve

verimlilik için yeni fırsatlar sunması beklenmektedir

(BTK, 2020).

Sonuç

Sonuç olarak; hızla değişen teknoloji dünyasında, daha

önce popüler olan teknolojiler kısa sürede tüketicinin

ihtiyaçlarını karşılamayacak hale gelmektedir. Bu

nedenle, tüketicinin ihtiyaçlarını canlı tutabilmek

için şirketlerin inovasyon ve Ar-Ge’ye yönelmesi

gerekmektedir. Günümüzde, şirketler tüketicilerin

günlük sorunlarını çözerek ayakta kalabilmektedir.

Giyilebilir teknoloji alanında piyasada yer almak isteyen

yerli firmaların, tüketicinin taleplerini karşılayabilmeleri

için yabancı üreticilerle rekabet edebilir duruma

gelmeleri çok önemlidir. Bunun için yerli Ar-Ge

ve markalaşma çalışmalarına yoğunluk verilmesi

gerekmektedir.

Kaynakça

  • Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanlığı-BTK,

(2020). Giyilebilir Teknolojiler Raporu. https://www.

btk.gov.tr/uploads/pages/arastirma-raporlari/giyilebilirteknolojiler-

arastirma-raporu.pdf Erişim Tarihi: 15 Aralık

2021

  • https://www.statista.com (2021). https://www.statista.

com/statistics/490231/wearable-devices-worldwide-byregion/

Erişim Tarihi: 15 Aralık 2021

  • Kılıç, H.Ö. (2017). Giyilebilir Teknoloji Ürünleri Pazarı

ve Kullanım Alanları. https://dergipark.org.tr/tr/pub/

aksarayiibd/issue/35013/389593 Erişim Tarihi: 15 Aralık

2021

  • Öksüz, E. (2018). Giyilebilir Sağlık Teknolojileri. Actual

Medicine Popüler Sağlık Dergisi. Cilt: 26, Sayı: 4, Sayfa:

35-41.

OCAK

Leave a comment

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir